Hele week & een géweldig weekend - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu Hele week & een géweldig weekend - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu

Hele week & een géweldig weekend

Door: evelienbongers

Blijf op de hoogte en volg Evelien

12 Oktober 2011 | Filipijnen, Calinan

Hallo iedereen!

Ik heb toch maar weer de puf gevonden om weer het een en ander te typen! Want daar gaat toch nog best veel tijd in zitten!

Vrijdags hadden we een meeting met de staff van de streetboys, ze wilden graag tips van ons en onze mening. We hebben tips gegeven over bijvoorbeeld een beloningssysteem omdat ze vooral aandacht krijgen als ze iets fout doen. Ze luisterde echt heel aandacht naar al onze tips en bevindingen er fijn om toch zo je steentje bij te dragen.
Zaterdag hebben we uitgeslapen en eigenlijk de hele dag gelambalt. ’s Avonds hadden we buurtfeest, ze hadden een laken aan onze poort vastgemaakt en aan wat stokken dus we konden vanuit ons huis naar het feest. Hééél erg fijn als je normaal zeker een uur moet reizen om te feesten. We waren in een flink melige bui en we besloten even lekker gek te doen. We hadden allemaal rare kleren aangetrokken en ons heel lelijk en dik op gemaakt. Toen zijn we nog even naar het ziekenhuis gelopen in deze toestand en iedereen zei oh my god, what’s happend to you?! You’re so ugly!! Haha erg grappig omdat je normaal de hele dag hoort oooohh you’re so beautifull!! Toen hadden we ons toch maar weer omgekleed en zijn we gaan feesten. Eigenlijk hadden we er geen zin in maar het was echt super leuk! Toen Miek, Elke en ik in bed lagen hadden we nog zin om kattenkwaad uit te halen. Het feest was nog niet afgelopen maar wij lagen wel al in bed. En aangezien het flinke rotherrie was en hun stroom via onze buitenlamp hadden vonden wij het wel erg grappig om die lamp uit te zetten. Elke zetten hem eerst uit en weer aan en riep oooh sorry wrong light!! Toen dacht ik ; jaa nou wil ik dat ook he.. dus ik ook nog een keer ; weer allemaal verbaasde kreten omdat de muziek en de lichten uitgingen. Uiteindelijk weer in bed zei Miek ; jaaa nou wil ik ook nog even, dus nog een keer.. Erg flauw maar we hebben er flink om kunnen lachen en waarschijnlijk zijn ze het alweer vergeten omdat die Filipijnen erg veel van drinken houden.

Zondag was het alweer vroeg dag en kwam de liefste man hier en onze chauffeur Dods ons om 8uur op halen om te gaan tuben ( met een band van het water af ). Het was flink zoeken maar uiteindelijk waren we er! Na lang gewacht en ook wel een beetje twijfel konden we gaan. Allemaal grote rubber banden en een instructeur per persoon. We gingen van de rivier af en het was echt super leuk!! Je instructeur hield je de hele tocht vast dus dat was wel een veilig gevoel. Toen we van een watervalletje af gingen viel ik van de band en werd ik naar beneden gezogen, dat was best even eng. Gelukkig voelde ik vrij snel twee sterke armen om me heen en werd ik omhoog getrokken! Echt het was super leuk, je hebt hier ook zo’n super mooie natuur.
’s Avonds toch maar weer lekker bij de bonte koe gaan eten, dit keer met zijn alle! :) Ik heb even lekker kunnen genieten van een heerlijke biefstuk met frietjes!
Maandag ben ik met Tomas en Merijn naar de rehab gegaan, elke zou ook mee gaan maar die was helaas niet helemaal lekker. We hebben meegekeken met de morning meeting. Leek me wel erg interessant want ze moesten vertellen wat ze fout hadden gedaan en waarom en wat de andere daarvan vonden. Maar natuurlijk het was in het Filipijns.. De rest van de dag hebben we eigenlijk vooral gekletst en niet veel uitgevoerd omdat er niks te doen was.
Dinsdags zijn we erg vroeg opgestaan omdat er een rechtszaak op de planning stond. We hadden om 8uur afgesproken en we kwamen klokslag 8 uur binnen lopen bij de rehab. En wat denk je, ze waren al weg.. De mensen hier komen altijd te laat maar ze hebben toch de klok een halfuur voorstaan. Dus helaas we waren te laat.. Flink balen maar toen hoorde we dat er vrijdag nog een op de planning stond dus dan maar op onze vrije dag naar de rechtszaak want dat leek me toch wel erg interessant. Bij de rehab hadden we nog met een jongen gepraat die daar zat omdat hij handelde in wiet. Een goed gesprek lukte eigenlijk ook niet echt omdat hij alleen maar wou weten hoeveel dat bij ons kostte enz.
Daarna zijn we nog even naar een shoppingmall gegaan. We wilden eigenlijk ook nog winkelen maar toen kwamen we bij de eurobaker. Elke en ik konden onszelf niet bedwingen en hebben super veel lekker bruin brood gehaald en harde broodjes en stokbrood. Echt een hemel voor ons!!

Woensdag hadden we een gesprek bij de Abused girls. We moesten onze verwachtingen opschrijven en hadden er lang over gepraat wat we wilden doen en wat hun van ons verwachtte. Dit was erg fijn zodat we ons hier misschien wat nuttiger kunnen maken. Daarna zijn we teruggegaan naar Calinan omdat er een Nederlandse vrouw zou komen. Dit was Nelleke, zei heeft hier het weeshuis opgericht. We waren in het ziekenhuis en toen kwamen we haar al tegen. We hadden flink gepraat en ze is echt een hele leuke vrouw. Om 4uur moesten we bij het weeshuis zijn en hadden alle kinderen super mooi gezongen. Ze knuffelde Nelleke ook allemaal.
Deze vrouw heeft echt heel wat opgericht. 7 jaar geleden was ze hier om vrijwilligerswerk te doen in het ziekenhuis. Toen er een vrouw overleed tijdens de bevalling zei de man tegen Nelleke hier jij mag het kind hebben. Waarop haar reactie naar het ziekenhuis was ; hebben ze hier geen weeshuis? Ze vertelde haar dat ze dat erg graag zouden willen. Ze zei heel naïef; oke ik ga een weeshuis oprichten. Samen met veel hulp van sponsors etc. is er dus dit weeshuis gekomen. Ze gaat elke twee jaar kijken of het sponsor geld goed terechtkomt en dat komt het zeker! Daarna hadden we lekker gegeten bij het weeshuis en nog vele verhalen gehoord. Erg leuk!

Donderdag zijn we naar de abused girls gegaan en hadden we een activiteit voorbereid. We hadden naam kaartjes geknutseld en wat gekletst. Daarna zijn we in een kring gaan zitten en een rondje gemaakt zodat iedereen wat over zichzelf kon vertellen. Ze waren echt heel open en gezellig. Ze wilden ook echt alles van Elke en mij weten. Daarna hebben we nog wat gedanst met ze.
’s Avonds hadden we een verjaardagsfeestje van Ross, een medewerker van het ziekenhuis, en had Belinda, ook een mederwerkster, voor ons gekookt. Erg gezellig. Nelleke was hier ook weer bij en heeft ons nog veel verteld. Ook had ze ons het hutje laten zien wat er tegenover lag. Dit was echt 2 vierkante meter ofzo en daar woonde een gezin in met 1 kind. Echt heel erg om te zien hoe klein dit wel niet was!!

Vrijdag was dus de rechtzaak!! We waren extra vroeg gegaan om dit keer niet te laat te komen! Om half 8 onze tijd stonden we op de afgesproken plek. Bij hun zou het dus al 8 uur moeten zijn. Uiteindelijk kwamen ze om kwart over 8, onze tijd, aangereden. Dus bijna een uur gewacht. Toen moesten we met super veel man over en op elkaar in een busje gepropt worden, maar het paste! Aangekomen bij de rechtszaal werd er eerst een man berecht die een meisje van 2,5 had bedreigd met een pistool en 1miljoen peso eiste van de vader. Deze man kreeg 10 tot 17 jaar..
Daarna kwamen de 3 jongens uit de rehab aan de beurt en eentje uit de gevangenis, deze jongen hoorde ook bij hun groepje maar omdat hij meerderjarig is zat hij in de gevangenis.
Deze jongens zitten al 2 jaar te wachten op hun uitspraak omdat er gezegd wordt dat ze een joint hebben gerookt. Bij ons dus echt niet voor te stellen! Deze rechtszaak werd weer uitgesteld omdat er niet genoeg bewijs was, dus konden ze wéér terug naar de rehab om te wachten. Dat is normaal hier.. Wel heel erg interessant om hier een keer bij te zijn.

Zaterdag was het weekend was we flink naar uitkeken!! Talicud island!! We vertrokken al erg vroeg en werden naar de zee gebracht. Er ging heel veel personeel van het ziekenhuis mee. We hadden een boot gehuurd en dan gingen we vanuit Davao naar Talicud. Op de boot zelf was ’t al prachtig! Zo’n mooie natuur om je heen en op een gegeven moment kwamen er ook dolfijnen langs de boot zwemmen!! Echt super leuk! Ze hadden een hoop eten bij, lekker fruit enz. en natuurlijk, een gebraden varken. Ja hoor met kop en al.. Dat is hier een lekkernij. Eenmaal op de plek aangekomen, uitleg gekregen over het duiken. En naar onder!! Je ging omstebeurt want we hadden 2 duikinstructeurs en je ging alleen met een duikinstructeur naar onder. Eerst even oefenen maar dit ging al vrij snel goed en konden we verder naar onder. Ohh wat was dit prachtig! Zoveel leven onderwater en zoveel mooi koraal! Ze hadden ook een onderwater camera bij en hebben veel foto’s gemaakt met nemo’s en zeesterren. Ik baalde toen ik weer boven water was!! We hebben daar toen ook nog wat gesnorkeld wat ook mooi was. Toen gingen we want de lucht werd grauw en het begon te waaien. Wij en een aantal personeel ging mee overnachten op het eiland. Dus moesten we met een klein beetje naar het eiland gebracht worden. Dr. Robillio wou in het kleine bootje stappen en had al het een en ander gedronken. En ja hoor wat denk je, de zee was erg wild en hij valt met al zijn tassen in het water! Iedereen schreeuwen en in paniek want DE dokter robillio was in het water gevallen! Gelukkig doken er meteen 4 man in en had hij zich niet bezeerd. Toen we eenmaal aangekomen waren op het eiland konden we eigenlijk aan maar zeggen ; Wauw.. Het was zoo mooi, we sliepen in het huis van de zus van Dr. Robillio. Dit was ook heel mooi! Miek, Elke en ik hadden het koningsbed uitgekozen. Dit was onder een hele mooie veranda. Met uitzicht op de helder blauwe zee en palmbomen! Echt super mooi! Ik had ’s middags al een paar uur liggen te slapen want ik was erg moe! ’s Avonds nog wat geborreld en gezellig wat gekletst en toen toch maar ons bed ingedoken!
De dag erna waren alle Filipijnen om 5uur alweer wakker dus om 7uur ben ik er ook maar uitgegaan. We hadden nog wat foto’s gemaakt met allemaal zeesterren en wat rondgesjouwt. Toen hadden we kunnen regelen dat we ’s middags achterop brommers het eiland konden verkennen. Met z’n 2e achterop de brommer en gaan met die banaan!! Echt zooooo mooi. Prachtige natuur ( alweer ) en allemaal kleine hutjes waar mensen in wonen, Miek en ik bleven maar tegen elkaar zeggen ; Dit moet gewoon een droom zijn! Haha. Toen kwamen we bij het mooiste deel. Het strand! Waaauww, helemaal witte stranden, helder blauwe zee, zacht zand, palmbomen. Ik heb nog nooit zo’n mooi strand gezien, het was zoooo mooi! Hierna gingen we weer terug met de boot naar Davao. Helaas geen dolfijnen meer gezien ; -). Miek, Elke en ik vonden het een goede afsluiter om lekker bij de bonte koe te gaan eten! We hebben lekker gegeten en gekletst met de eigenaar die we steeds beter leren kennen. Erg gezellig. Toen we thuis waren nog even met het thuisfront gebeld en toen lekker naar bed, wat was ik moe van dit geweldige weekend!!!

Maandag ging ik met Dionne naar de abused girls. We hadden ze het liedje in de manenschijn geleerd. Dit konden ze erg goed en vonden ze erg leuk! Daarna hadden ze ons nog een filipijns liedje geleerd. Erg leuk, de meisjes zijn erg lief.
Daarna zijn we nog eventjes China town in geweest. Daar heb ik een neppe ipad gekocht.

Dinsdag gingen Dionne en ik weer naar de Abused girls. Dit keer hebben we echt een super leuke dag gehad!! We allemaal een paar spelletjes voorbereid. We hadden eerst een kleine warming up. Daarna deden we de stoelendans en daarna gingen we limbodansen. Wat zijn deze meiden lenig! Lekker de muziek aan en het was erg gezellig. Nadat de meiden klaar waren riep het personeel dat Dionne en ik aan de beurt waren. Dus ik zei ; Jaaa als wij moeten, moeten jullie ook! Dus dit gebeurde. We hebben erg gelachen en het super gezellig gehad. ’s Avonds hebben we even met z’n alle rond de tafel gezeten en erover gehad wat iedereen de komende weken nou wil. We hadden dit ook al met mam Helen besproken en we mochten eventueel zelf ons rooster maken.
We hebben besloten om toch nog op verschillende plekken te komen en wat af te wisselen. Ook hebben we al wat dingetjes op papier gezet over het sponsor geld. Zodra hier beslissingen over gemaakt worden laat ik het jullie horen!
Bij het eten hoorde we dat er weer een tyfoon richting de filipijnen kwam. Omdat ik me een beetje zorgen maakte heb ik het nog even nagevraagd aan Dods. Die vertelde dat de tyfoon hier niet zo in de buurt kwam en we waarschijnlijk alleen de regen zouden krijgen. Dus ik ben benieuwd!

Ik zit hier nu alweer bijna 6 weken en voor mij vliegt de tijd! Ik heb het goed naar mijn zin en probeer zoveel mogelijk te genieten!! Ik was ook al heel bruin geworden ( verbrand ) en helaas nu alweer aan het vervellen. Dus voor mij, laat de zon maar schijnen!!

Heel veel groetjes en liefs uit Calinan!

  • 12 Oktober 2011 - 08:30

    Feija (ROC):

    Hmm.. Ik begin steeds jaloezer te worden. Zeker als je je bedenkt dat het hier echt rotweer is! Niks mooie natuur, vooral natte bende.

    Groetjes en wij denken aan jullie!

  • 12 Oktober 2011 - 08:30

    Manon D:

    heee eveltje,

    wauwww wat moet dit een geweldige ervaring zijn! echt super!
    Als ik dit zo allemaal lees wordt ik toch wel een beetje jaloers hihi!
    Geniet er nog van meid, want voordat je het weet is het voorbij!!

    Liefss Manon D:)

  • 12 Oktober 2011 - 08:34

    Feija (ROC):

    Ik heb trouwens even de foto waar jullie allemaal opstaan 'gepikt' om op de studentenportal te zetten. Zo kunnen alle studenten van MZ zien hoeveel plezier jullie hebben! (Denise en ik vinden jullie zo gelukkig eruit zien).

  • 12 Oktober 2011 - 09:16

    Iris:

    Wauwwww wat heb je het toch goed daar! Super leuk om allemaal te lezen, en die foto's.. goddelijk! haha Ik wil snel al je verhalen horen, we skypenn! xxxx

  • 12 Oktober 2011 - 10:04

    Marloes:

    Klinkt goed eveltje! Krijg steeds meer zin om die kant op te komen! Geniet er nog maar van! Xxx je liefste zusje

  • 12 Oktober 2011 - 10:44

    Anouk:

    Jeejtjeee wat klinkt dat perfect!! Ben heel benieuwd naar alle foto's van dat paradijsje daar.. Haha iets andere stage daar in het buitenland dan hier in Nederland (Mijn stage, 40 uur per week achter computer zitten, woeehoeej).. XXX

  • 12 Oktober 2011 - 16:06

    Papa:

    Hoi Eef.
    De tijd vliegt inderdaad. dat is een goed teken dat je het naar je zin hebt! Nog precies 3 weken dan zij we al bij jou.
    (Reserveer maar vast een tafeltje bij de Bonte Koe). Ik hoop dat je straks thuis al deze indrukken goed kunt verwerken.
    Groet en heel veel XXXXXX
    Papa

  • 12 Oktober 2011 - 20:21

    Marina:

    Hi Evelien

    Sounds wonderful. Just like the films white sand and blue sea. Stagier sounds more like a fantastic holiday. We are envious! Keep up the good work. Liefs Jan en Marina

  • 14 Oktober 2011 - 16:27

    Anne-Marie Uit Doesb:

    Dag lieve Eefje,
    Wat leuk je ervaringen te lezen en dat zal echt niet alles zijn wat je elke dag beleeft.Geweldig hoe je dat beschrijft en je daar je de zaken eigen maakt met de mensen en je collega's.
    Hoop dat je nog fijne weken hebt en als je ouders komen je veel hebt te laten zien en te vertellen.
    Maak het goed lieverd!
    Tot horens of schrijfs , ik volg je!
    Groet ook van Hans,
    Anne-Marie

  • 16 Oktober 2011 - 10:58

    Buurman Peter:

    Hoi bruin buurmeisje,

    Hoeveel tijd zul je wel niet nodig hebben om al deze indrukken te verwerken.
    Lijkt mij een prachtig avontuur in een fantastische omgeving.
    Ik heb begrepen dat buurman Jaco en
    moeders Marlijn en zus Marloes al aan het inpakken zijn.
    Zij kunnen haast niet wachten om op
    dinsdag 1 november hun bruine dochter
    c.q. zus te zien.
    En 1 november is het zo hoor.
    Natuurlijk wens ik jou nog hele mooie
    57 dagen en tot een spoedig weerzien
    om eventjes jouw indrukken te bespreken.

    Je Buurman Peter

  • 16 Oktober 2011 - 11:20

    Shaun(L):

    Hoi sgatje ik heb het allemaal gelezen best trots op mezelf want die veralagen van je zijn net dikke vandales:p ik ben echt heel blij dat het zo goed gaat en dat je het naar je zin hebt! Ik mis je wel heel erg lieverd!! Xxx geniet er nog maar lekker van meid! Love you groeten uit het koude nederland!

  • 18 Oktober 2011 - 15:57

    Lia:

    Hoi Lieve Lientje

    Wat een ellende om op zo'n prachtig strand te moeten verblijven en dolfijnen te zien zwemmen en te duiken tussen alle mooie vissen en koraal en te moeten slapen in een koningsbed. Snap niet hoe je het vol houdt en dan dat weer!! 35 graden, wat een ellende.
    Nou stopt mijn broertje snel snorkels en duikbrillen in de koffer zodat ik er niet meer bij kan, baluh!!
    Maar tussen het genieten door doe je ook nog nuttige dingen lees ik.
    Breng jij voor mij een klein dolfijntje mee??
    Succes verder en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    xxx van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Calinan

Stage naar de filipijnen

Recente Reisverslagen:

16 November 2011

Bye bye Calinan.....

09 November 2011

Only 8 days to go...

27 Oktober 2011

Nog maar 3 weken in Calinan!

12 Oktober 2011

Hele week & een géweldig weekend

28 September 2011

Erg lang verhaal!!
Evelien

1 september vertrek ik voor 3,5maand naar de Filipijnen voor stage.

Actief sinds 22 Juli 2011
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 17623

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 14 Mei 2014

Rondreis Zuid-Oost Azië

01 September 2011 - 12 December 2011

Stage naar de filipijnen

Landen bezocht: