Nog maar 3 weken in Calinan! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu Nog maar 3 weken in Calinan! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu

Nog maar 3 weken in Calinan!

Door: evelienbongers

Blijf op de hoogte en volg Evelien

27 Oktober 2011 | Filipijnen, Calinan

Hallo lieve iedereen,

Alweer een verslagje uit de Filipijnen.
Pff wat gaat de tijd toch snel! Ik ben nog maar 3 weken in Calinan voor onze rondreis gaat beginnen! Ongelooflijk, wil nog helemaal niet naar huis!

Even denken waar ik was gebleven.

Donderdag hadden Miek, Elke, Dionne en ik met zijn 3e stage bij de abused girls. Elke had bedacht om een fotoshoot te houden met de meiden omdat ze erg van optutten houden. Ze hadden zich allemaal mooi aangekleed en opgemaakt. Ze liepen allemaal een rondje ‘catwalk’ en dan een keer poseren voor de camera. De meiden waar erg enthousiast.
Daarna zijn we nog eventjes gaan zwemmen en zonnen. ’s Avonds alwéér bij de bonte koe gaan eten. Echt erg maar het is gewoon erg lekker en gezellig!

Vrijdag waren we vrij, ’s middags weer lekker gezwommen en ’s avonds (alweerrrrr) naar de bonte koe. Lekker wat wijntjes gedronken en gekletst met Henny ( de eigenaar). Daarna zijn Miek, Elke, Merijn en ik nog gaan stappen. In de taxi hebben we altijd de grootste lol en dat was toen dus ook weer. Ik ga het ook niet vertellen want dan is het toch niet grappig. Je moest er gewoon bij zijn haha ;).

Zaterdag uitgeslapen en de hele dag lekker een keer genikst. ’s Avonds weer gaan stappen met Elke en Miek. Hadden erg veel lol en hebben flink gelachen. Ook 2 zuid Amerikanen leren kennen.

Zondag weer uitgeslapen en hadden we met de Amerikanen van de avond daarvoor afgesproken om te gaan kijken bij het wakeboarden. Daarna zijn we nog even gaan zwemmen. ’s Avonds wilden we wéér uiteten.. Maar niet bij de bonte koe. We gingen toch nog maar een keer de boerderij uitproberen ( waar ze de vorige keer van die vieze mislukte frikadellen hadden ) maar het was opzich wel lekker. Maar ik denk niet voor herhaling vatbaar. Alhoewel Elke haar hamburger wel erg lekker smaakte!

Maandag zouden we naar een rechtszaak gaan van de abused girls. We wisten verder nog niet waar het om ging maar we waren erg benieuwd en het leek me erg interessant! Erg vroeg opgestaan, waren we nét bij de rechtbank toen we een smsje kregen dat de rechter niet kwam opdagen! Balen!!! Dat is heel normaal hier dat de rechter zomaar niet komt.. Flink balen dus, we zijn toen maar naar de meiden gegaan en ondanks dat we niks hadden voorbereid toch nog wat spellen met ze gedaan. Daarna nog eventjes een soort evaluatie gehad.
Dinsdag hadden Miek, Elke en ik stage bij het ziekenhuis. We hadden gevraagd aan Dr. Robillo of we daar ook een keertje mochten mee lopen om te kijken hoe het er aan toe gaat. Dit mocht natuurlijk. We gingen samen met een verpleegkundige de ronde doen ; bloeddruk opmeten, tempratuur opmeten en hartslag meten. Na de lunch mochten we zelf de rondes gaan doen. Leuk om te doen en ook vooral om met de mensen in contact te komen!
’s Middags kwam Dr. Robillo naar ons toe dat is een operatie zou zijn en of we graag mee wilde kijken. We hadden al eerder aangegeven dat we dit graag een keer zouden willen!
Het was een jongen van 20 jaar die al zo ongeveer zijn hele leven een soort vetophoping in een bal had zitten. Het was echt heel erg groot. Ze gingen via de buik van de jongen het vet eruit halen. Ondertussen konden er gewoon foto’s gemaakt worden dit hoef je eigenlijk niet eens te vragen want het antwoord is ; Natuuuuurlijk! Het was erg bloederig maar wel erg interessant. Ondertussen vertelden Dr. Robillo ook het een en ander en we mochten er gewoon met ons gezicht boven op staan. Erg interessant dus!!
Na 2uur bij de operatie geweest te zijn was ik ook wel erg moe.

Woensdag overdag vrij want we hadden ’s avonds stage bij het weeshuis. ’s Middags hadden we een gesprek met Hellen over het sponsorgeld. Hier vertel ik jullie straks meer over omdat we al het een en ander gekocht hebben.
Bij het weeshuis was het weer erg leuk, wat zijn die kindjes toch lief! Echt zooo leuk!

Donderdag gingen we met de Rehab mee zwemmen. Dit deden ze 1 x per jaar met de jonge jongens uit de Rehab. Ze vonden het allemaal erg leuk dat wij ook mee waren. Al de staff was er ook bij dus het was erg gezellig. Een vrouw moest zelfs bijna huilen omdat ze ons zo ging missen en dat we nog echt vaker moesten komen!
’s Avonds zijn we naar het reisbureau van Jec-Jec ( ook een verpleegkundige in het ziekenhuis ) om onze rondreis te boeken!! We zijn er inmiddels al vaker geweest maar dit is er uiteindelijk uitgekomen.

• Eerste 4 dagen in Bohol, aan een bounty strand met prachtige natuur.
• Dan 8 dagen naar Cebu, ze noemen dit het loret de mar van de Filipijnen. We gaan eerst 3 dagen aan een bounty strand en dan nog 5 dagen midden in de stad. Dus partyyy
• Daarna 8 dagen naar Borocay. We hebben besloten om de eerste 2 nachten te boeken en rest zien we wel waar we terecht komen. Omdat we toch een beetje het backpack idee willen hebben en dat niet mogelijk is met die hutkoffers van ons. Borocay is erg klein dus we kunnen vanuit het eerste hotel rond gaan kijken.
• De laatste 4 dagen gaan we naar Manilla , toch een kijkje nemen in de hoofdstad en je schijnt er erg goed te kunnen winkelen.

Ik heb er echt heel veel zin in!!

’s Avonds nog eventjes naar de bonte koe geweest. Lekker gegeten, wijntjes gedronken, gekletst met Henny en gekaart.

Vrijdag wilden we eigenlijk naar Samal gaan naar het strand. Maar om 5uur hadden we een verjaardag van Jec-Jec dus dan had het geen zin. Hele dag genikst en ’s avonds verjaardag. Lekker gegeten, heerlijke vis. En het varken van het spit is toch echt wel lekker!
Daarna zijn we mee gegaan naar Dr. Robillo. Zijn vrouw had ons even zijn huis laten zien en daarna zijn we naar de kroeg langs zijn huis gegaan ( die is van zijn dochter ). Veel gelachen en nog karaoke gezongen! Erg leuk. Miek, Elke en ik zijn toch nog maar een club op gaan zoeken want we hadden toch nog zin om te gaan stappen. Leuke avond gehad!

Zaterdag uitgeslapen en eigenlijk niks gedaan. Omdat de buurt hier niet van ophouden weet was er wéér een buurtfeest tegenover ons huis. Dus wij dachten weetjewat! We gaan gewoon weer naar de bonte koe. Dan hoeven we niet in die rotherrie te zitten. Weer een gezellige avond gehad.
We waren maar optijd naar huis gegaan want de volgende dag zouden we naar een privé strand gaan!! Toen we thuis kwamen hoorde we dat het buurtfeest niet had plaatsgevonden omdat het regende.. Voor niks weggegaan mja toch een geslaagde avond gehad!

Zondag gingen we dus naar het privé strand. Dit is een heel gebied van de eigenaar van Merco. Dit is een grote bakkerij keten in Davao. Henny ( de eigenaar van de bonte koe ) is hier heel goed bevriend mee en gaat daar bijna elk weekend naar toe. Dus had de eigenaar ons ook uitgenodigd.
Jezus wat een luxe! Deze man is schat maar dan ook schat rijk! Een strand, ik denk een stuk of 5 huizen, mensen in dienst, een jacuzzi enz. Het was helaas geen wit strand maar alsnog mogen we niet klagen! We hebben een heerlijke lunch gekregen. Echt lekker goed filipijns eten! Ze hadden bananenbladeren als borden zodat er geen afwas was.
Ze hadden ook een klein zwembad met mineraal, grondwater. Wat was dit heerlijk, ijskoud maar eindelijk een keer echte afkoeling omdat de zwembaden hier maar lauw zijn. Ik heb genoten!! Toen we weer naar huis gingen vertelde de eigenaar dat we altijd welkom waren en ook best ooit mochten blijven slapen. ( Dit was trouwens alleen zijn weekend plekje)

Maandag ben ik met Elke naar de home for elderly geweest. Erg gezellig was het weer. Dit keer waren er geen studenten dus het was wat rustiger. We hebben gekletst met de ouderen en mee geholpen met het eten. Een vrouw waar ik de vorige keer lang mee had gepraat die zei dat ze zo blij was dat ik er weer was. Ze was bang dat ik niet meer zou komen of dat ik op vakantie was. Echt super lief!!

Dinsdag zijn we ’s middags gaan zwemmen. ’s Avonds naar de weeskinderen. Weer wat spellen gedaan en Nederlandse liedjes geleerd. Erg leuk!

Gisteren zijn we inkopen gaan doen voor het sponsorgeld samen met Helen!!
Onze plannen zijn ;

• Heel veel rijst en eten brengen naar de mensen in de bergen ( deze zijn erg arm)
• Rijst voor de home for elderly omdat ze hier niet veel geld hebben voor eten.
• Een goodiebag voor de abused girls om ze een keer wat extra’s te geven.
• Cliniclowns spelen in de DMC het grote ziekenhuis. Om de kinderen wat op te beuren en kleine cadeautjes te geven.
• Grote stoelen, lakens, handdoeken en pakjes voor hun optredens bij het weeshuis. Hun treden op om wat extra geld te verdienen.
• Een wasmachine voor het ziekenhuis. Deze is kapot en aangezien de doeken etc. hergebruikt worden van de operaties is dit wel noodzakelijk.

Gisteren hebben we dus al een hoop gekocht alleen nog niet de rijst. We zijn uiteindelijk veel goedkoper uitgekomen als we hadden verwacht. En voor €1000,- rijst kopen is ook iets teveel van het goede. Dus als iemand nog tips heeft? Graag! We gaan hier binnenkort nog even over praten.

Vandaag ben ik met Dionne naar de abused girls geweest. Weer wat activiteiten gedaan. Was leuk!
Nu ben ik lekker niks aan het doen en mijn verhaal aan het typen! Morgen feest bij de rehab dus ik ben benieuwd want wij moeten ook een dansje doen haha!

Zo ik heb het volgens mij een stuk korter gehouden dus wat makkelijker om te lezen.
Over een week komen papa mama en marloes alweer! Gezellig!!

Oh ik wil echt nog niet naar huis.. Maarja aan alles komt een eind. Nu nog maar zoveel mogelijk genieten!!!

Heel veel groetjes en liefs uit het nu nog hetere filipijnen!! Dikke kus!

• 27 Oktober 2011 - 14:23

Papa:

Hallo Eef,

Wederom een leuk verhaal. De tijd vliegt inderdaad, maar het blijft goed om te horen dat je je zo goed vermaakt. Maakt het hier ook een stuk gemakkelijker. Over een week zijn we bij jou. Ik heb er ook super veel zin in. Op de 1e plaats om jou weer te zien en om te genieten van de dingen waar jij over schrijft.
    Ik hoop dat paradijselijke gevoel ook te ervaren. Tot 2 november!!!!
    Groetjes en xxxxx Papa

• 27 Oktober 2011 - 16:13

Brechje:

Oh weer heerlijk leuk om dit te lezen! Ik hoor het je ook echt vertellen..
    Super leuk wat je weer allemaal hebt gedaan en meegemaakt. Ik ben trouwens echt jaloers op die duik foto's! echt gaaf.. Nu komt inderdaad het einde in zicht.. Zo zie je maar weer dat die vrieninnetjes van je hartstikke gelijk hebben over dat je moet genieten en de tijd voorbij vliegt haha..
    Over een weekje komt de familie langs.. wauw dat zal ook echt super zijn!! ik wens jullie alvast heeel veel plezier en ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar geniet van alles! Kan niet wachten om je weer t zien eefke haha liefs van ons familie hendriks

• 28 Oktober 2011 - 05:41

Margot Van Buuren:

Hoi Evelien,

Vandaag is het de laatste werkdag van je vader. Uit zijn verhalen maak ik op dat hij erg uit kijkt naar jullie weerzien. Ik wil jullie allemaal alvast een fantastische tijd toewensen.
    Geniet van elkaar en way doen jullie daar ontzettend goed werk voor anderen. Helemaal super en met respect volg ik je berichtgeving.
    Wat heb jij veel indrukken opgedaan en wat goed dat jullie zo voor de plaatselijke bevolking iets kunnen doen.
    nogmaals geniet van je laatste weken en dan geniet ik van je reisverslagen.
    groetjes margot

• 31 Oktober 2011 - 11:12

Lia:

Lieve Lientje

Ze zijn bijna onderweg!!
    Saar is nu bij ons, moet je de groeten van hebben.
    Liefs Lia

• 01 November 2011 - 16:34

Lia:

Hoi Lieve Lientje

Nu zijn ze echt onderweg. Veel plezier samen en geef ze maar een dikke knuffel van ons (ook een voor jou).

xxons

• 02 November 2011 - 17:22

Hans En Anne-marie:

DAg lieve Eefje,
    Bijna zijn je ouders en zus bij je!
    Vandaag een berichtje ontvangen vanuit Singapore.
    Wij hopen dat jullie een fijne tijd zullen hebben met elkaar.
    Leuk je bericht te lezen en te horen wat jij /jullie zoal je mee bezig
    houden!

Heb het goed en tot horens en tot ziens!
    Lieve groet,
    Hans en Anne-Marie en een pootje van Puck!!!

• 03 November 2011 - 12:43

Michelle Coenders:

Leuk verhaal evelien!! Ik wens je heel veel plezier met je familie, geniet ervan!

Groetjes aan Miek.. XXXXXXX miesje

• 08 November 2011 - 16:33

Atie:

hoi Evelien
    leuk om zo te horen wat je daar allemaal moet doen.
    en waar je gaat eten!!
    Ik denk dat je vader,moeder en Marloes nu ook bij je zijn doe iedereen maar de groetjes.
    Groetjes uit schaijk Atie