Only 8 days to go... - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu Only 8 days to go... - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu

Only 8 days to go...

Door: evelienbongers

Blijf op de hoogte en volg Evelien

09 November 2011 | Filipijnen, Calinan

Hallo iedereen,

Weer een verslagje vanuit Calinan, misschien wel de laatste! Nog maar 8 dagen te gaan voordat onze rondreis gaat beginnen!
Zo te horen is iedereen benieuwd hoe het weer zien was met pap, mam en marloes dus dat zal ik ook vertellen!!

Ik was gebleven bij vrijdag.

Vrijdag hadden we alwéér een feestje, dit keer bij de rehab. Ze hadden een aantal jaren bestaan. Allemaal optredens voorbereid was erg leuk om te zien. Ze hadden eigenlijk gevraagd of wij ook wat wilden voorbereiden, dit voor de zekerheid gedaan maar gelukkig hadden ze er niet meer aangedacht. Natuurlijk weer veel te eten gekregen en toen zijn we met mam Helen en Dods mee terug gegaan want die waren er ook. Daarna hadden Elke, Miek en ik de goodiebags gemaakt voor de abused girls.

Zaterdag waren we met de meiden naar Samal eiland geweest. Naar een resort blue jazz. Lekker gezont, gezwommen en wat gedronken. Toen we wat aan het eten/drinken waren kwam er een man op ons af om te vragen of we op de bananenboot wilden. Wij wilden dit niet want we vonden dit eigenlijk te duur. Toen zei hij ja maar het is gratis, dus wij jaa natuurlijk willen we dat wel. Toen we eenmaal op de bananenboot zaten kwamen we er pas achter dat het voor de nieuwe folder was. Er werden een hoop foto’s gemaakt en we moesten flink wat zwaaien. Daarna mochten we nog op zo’n automatisch bootje. Elke en ik gingen samen, moesten flink poseren bij het bootje dus ben benieuwd wat er in de folder komt te staan haha! Hoop dat we hem nog kunnen krijgen.
Daarna weer de boot terug gepakt en naar huis gegaan. Allemaal klaar gemaakt en ’s avonds gingen we stappen. We hadden al wat gesmst met die Nederlander waar we vaker mee waren wezen stappen want zijn neefje en zus waren er. Gezellig wat gekletst en een leuke avond gehad!

Zondag uitgeslapen en inkopen gedaan voor het kinderfeest voor de volgende dag bij het weeshuis!!

Maandag ochtend hebben we eerst de wasmachine naar het ziekenhuis gebracht. Ze waren hier héél erg blij mee! Foto’s volgen nog. Na de lunch zijn we naar het weeshuis gegaan. Ik had er zin in!! We hadden 2 rondes van 3 spellen. Iedereen in de groepen gedeeld en dan konden ze van spel naar spel. De eerste ronde hadden we spijkerpoepen, krantenmeppertje en koekhappen. Na de eerste ronde hadden we cake wat iedereen mocht versieren. Wat zijn deze kinderen toch bescheiden!! Als ik denk aan mijn eigen kinderfeest probeerde ik zoveel mogelijk op mijn cakeje te proppen.. Maar hier versieren ze hem heel mooi en doen er niet veel op. En ze zeiden wel 100x dankjewel!!
Bij de 2de ronde hadden we chips eten met mes en vork, snoep eten uit een bak water en flessenvoetbal. Elke en ik zaten bij het chips eten met mes en vork. Eerst snapte ze het niet maar daarna werd er veel gelachen en flink gegeten! Het was prachtig om te zien, allemaal lachende gezichtjes! Het maakte mij ook helemaal gelukkig! Alsof we ze nog niet blij genoeg hadden gemaakt hadden we ook onze donaties meteen gegeven. De stoelen, handdoeken en doeken voor optredens. Ze waren er erg blij mee. Ook hadden we als afsluiter een snoepzakje voor alle kinderen. Totdat we de poort uit waren bleven ze roepen thank youuu!!! Hele geslaagde dag! Ik hou echt van deze kinderen!!

Dinsdag zijn we samen met mam Helen en Dods onze donaties gaan wegbrengen. Voordat we ze weg gingen brengen hebben we nog 10 zakken rijst van 50 kilo gekocht voor de home for Elderly. Ze waren er super blij mee en hebben ons heel vaak bedankt!
Daarna zijn we naar de Rehab geweest en hadden 3 zakken rijst en een hele grote pan om in te koken. Daarna zijn we naar de abused girls geweest voor de goodiebags. De meiden straalden er helemaal van en knuffelde ons en gingen een bedank liedje voor ons zingen!
Daarna zijn we naar de streetboys geweest om de boksbal te geven. Deze jongens waren op hun manier ook dankbaar. Ze wilden hem meteen uittesten.
Na de lunch zijn we de voedselpakketten gaan halen voor de mensen in de bergen. We hebben voor 75 gezinnen een voedsel pakketje gemaakt. Met daarin ; 5 kilo rijst, een blok wasmiddel, sojasaus, vinegar, 2 blikjes sardines, 4 pakjes noodles. Toen we terug waren in Calinan ( erg moe ) hebben we ze maar meteen in elkaar gezet. En daarna in Dr. Robillio’s kantoor gezet. Zijn kantoor stond helemaal vol, dus waren benieuwd naar zijn reactie! Die we dus de volgende dag ook kregen dat hij geen mensen meer in zijn kantoor durfde uit te nodigen haha. Maar hij vond het niet erg.
’s Avonds zijn we nog even naar de weeskinderen geweest om ijs met ze te eten die over was van het kinderfeest. Daarna heel erg moe, maar wel voldaan naar bed gegaan!

Woensdag was het zover! Papa, mama en marloes kwamen! Elke, Miek, Mam Helen, haar man en Dods gingen ze mee ophalen. Een heel welkomstcomité dus! ;) Erg leuk om ze weer te zien! Maar wel heel raar dat het zo snel weer normaal is.. Ik vond het erg leuk om te zien wat hun reactie was. Want vanaf het vliegveld is nog wel 1,5 uur rijden naar Calinan. Ze konden dus al veel zien. Wat voor mij al erg normaal was, was voor hun erg schokkend. Alle krottenhuisje, het verkeer en al de mensen. Toen hebben we papa mama en marloes naar het resort gebracht en hebben ze even uitgerust. Toen zijn we ’s avonds met iedereen gaan eten bij Fat Mets, een lokaal eettentje hier in Calinan. Was erg gezellig. Met veel pijn en moeite papa, mama en marloes op een trycicle gezet. Hun dachten natuurlijk al helemaaaal wat is dit. Terwijl dit normaal heel gemakkelijk gaat.
De volgende dag ben ik met papa mama en marloes naar de Philipine Eagle geweest. Niet heel bijzonder maar dat moet je gewoon gezien hebben als je hier bent haha. Daarna even bij hun bij het resort gezeten en lekker wat drinken besteld via de roomservice wat toch helemaal niks kost. Heerlijk gegeten bij het resort.
’s Avonds gingen we naar het weeshuis. Alle kinderen hadden gezongen speciaal omdat ze nu extra bezoek kregen. Wij hebben nog wat met de kinderen gespeeld en papa en mama met Mam Lisa gepraat.
Vrijdag ben ik met Elke, Miek, Papa, Mama en Marloes naar de home for elderly geweest. Papa, mama en marloes kregen een rondleiding en vonden het ook weer erg interessant. En het blijft erg leuk om hun reacties te zien als je in de lokale vervoersmiddelen zit! Hierna heb ik even met papa, mama en Marloes over de markt in Calinan gelopen. Erg gelachen omdat het voor mij nu al heel normaal is om aangesproken te worden maar voor hun nog heel raar.
Daarna lekker wat bij gekletst en gezwommen in het resort.
’s Avonds zijn we met Papa, Mama, Marloes, Elke, Miek en Dionne gaan eten bij de bonte koe. Erg gezellig, en daarna zijn Miek, Elke, Marloes en ik nog gaan stappen. Dit viel een beetje tegen dus zijn we naar de kroeg gegaan van de dochter van dr. Robillo waar hij natuurlijk ook was. Gezellig gekletst en flink karaoke gezongen. Daarna hebben we Balut geproefd. Jajaa een hele prestatie! Dit is een Filipijnse delicatesse. Dit is een eenden ei met een embryo erin. Je moet dan eerst het vocht eruit slurpen en dan verder open maken om het op te eten. Al met al viel het reuze mee! Het proefde gewoon best wel naar ei en de embryo een beetje naar kip. Haha klinkt echt vies, maar het viel wel mee. Maar het idee was wel erg vies! Daarna wou dr. Robillo eigenlijk dat wij er allemaal nog een aten in plaats van 1tje met zn 4e. Maar helaas dat zat er toch niet meer in! Daarna lekker een taxi naar huis gepakt.
Zaterdag ging ik met papa, mama en Marloes naar Pearl farm. Een heerlijke luxe resort op Samal. Toen we bij de opstap plaats voor de boot kwamen moesten we al inchecken. Hier was al een fout. Papa had het huisje omgeboekt naar een huisje aan het water. En er duidelijk bij vermeld of het mogelijk was als ik 2 dagen zou langskomen. Dit kon allemaal. Toen wij daar kwamen zeiden ze dat je niet met zijn 4e in zo’n huisje paste. Gelukkig had papa de mails uitgeprint dus hadden hun geen poot om op te staan. Ter compensatie hebben we toen 2 huisjes langs elkaar aan het water gekregen. Ideaal!
Zaterdag lekker wat gegeten voor de lunch. Heerlijke gamba’s, broodjes tonijn en sandwiches. Wat een genot weer zo’n lekker eten!! Lekker gezwommen en genikst. ’s Avonds weer heel lekker gegeten!! Gezellig gekletst en gedronken en een heeeeeerlijke warme douche genomen!!
De volgende dag zijn we gaan duiken, voor mij viel dit een beetje tegen omdat Talikud 10x mooier was! Wel erg veel vissen gezien. Daarna weer lekker in de zon gelegen! Wat een luxe, witte stranden, heerlijke ligbedjes, een zwembad wat bijna overloopt in de zee. Genieten dus! ’s Morgens trouwens ook lekker stokbrood gegeten en gewoon een heerlijke ontbijt! ’s Avonds meegedaan met het buffet. Wat ook weer erg lekker was! Maandag zijn we naar het andere eiland van Pearl farm geweest en wat rond gekeken. Om 4 uur ging ik weer met de boot terug naar Davao en dan weer terug naar Calinan. Weer afscheid genomen. Al met al veel gegeten, genoten en gekletst! Papa mama en marloes blijven hier nog tot donderdag.

’s Avonds ben ik meteen doorgegaan naar het weeshuis met Miek en Elke. Zij hadden die middag een super mooi fotoboek gemaakt voor het weeshuis! Deze hebben we namens ons 3e aan hun gegeven. Hier waren ze erg blij mee omdat ze sinds 2007 al geen foto’s meer konden afdrukken omdat dat te duur was en hun printer het niet goed mee deed. Daarna nog wat gedanst met de kids.

Dinsdag ben ik met Elke en Miek naar de Rehab geweest. We hadden met de meiden gekletst en ze hadden ons zelf verteld waarom ze erg zaten enz. 1tje zat er voor alcohol. Ze dronk 3x in de week. De rest zat er allemaal voor regelmatig drugs gebruikt. Marihuana en lijm snuiven. Deze meiden zijn tussen de 14 en de 16 jaar oud. Het meisje van 16 had ook al een kind van 1 jaar oud! Ook vertelde ze dat ze in de prostitutie hadden gezeten om aan geld te komen voor drugs. Erg aangrijpende verhalen!!
’s Avonds zijn we nog wat bij Henny ( de bonte koe ) gaan drinken. Zoals altijd weer gezellig! We gaan hem natuurlijk ook missen!!! Altijd leuke gesprekken!!

Woensdag ( vandaag ) zijn Miek, Elke en ik naar de home for elderly geweest. We wilden alvast afscheid nemen. Maar helaas was mam Fe er niet. We hadden nog wat kleine cadeautjes gekocht. Een paar snaren voor een man waarvan zijn gitaar kapot is. En wat gezelschapsspellen. Bingo, 4 op een rij etc. We hadden ze nu niet gegeven omdat mam Fe er niet was. Dus hebben we afgesproken om morgen even terug te gaan! Daarna zijn we naar Davao gegaan om wat souvenirs te kopen. Elke en ik hebben net alvast even onze koffer ingepakt om te wegen en te kijken wat we hier kunnen laten. Daarna toch maar weer in de kast gelegd haha.
De tijd vliegt.. Ik ben er wel aan toe om te vertrekken uit Calinan. Het is mooi geweest, maar pfoeh wat heb ik een hekel aan afscheid nemen! Heb het hier prima naar mijn zin! Allemaal lieve mensen. En zou ook nog best wat langer willen blijven. Maar voor mijn gevoel is deze tijd lang genoeg. Ik ga best wel moeite hebben om afscheid te nemen denk ik. Vooral van de liefste weeskinderen! Maar dat hoort er helaas bij..

Ik zal proberen om voor mijn rondreis nog een verslagje te typen.
En ik zal ook proberen om jullie een beetje op de hoogte te houden tijdens mijn rondreis als ik internet heb.

Liefs uit Calinan! ( Nog steeds erg heet ;) )

• 10 November 2011 - 08:41

Anouk:

Jeeeeejtje evel!! Wat een ervaring.. Ben echt super trots op je en nu mag je wel weer terug komen hoor we missen je wel hoor. Maar het is fijn om te horen dat je je daar zo goed vermaakt. Ik lees op facebook dat Marloes het ook super naar d'r zin heeft!! Leuk dat je ouders en Marloes nu precies weten hoe jij daar leeft, werkt en.. UITGAAT! haha ;p

Liefs!!

• 10 November 2011 - 16:57

Iris:

Woowww, wat mooi en leuk allemaal! En super natuurlijk dat je fam er iss! Ze zullen het wel goed naar hun zin hebben daar! En wat gaat het toch snel, je bent daar nu al bijna weer weg!! Ik mis jeee! Kussss

• 10 November 2011 - 18:45

Lia:

Hoi Lieve Lientje

Geef je papa, mama en Marloes een dikke knuffel als je ze weer ziet. En de groetjes van Saar uit het Eldery home for dogs.

Liefs Lia

• 10 November 2011 - 18:57

Lia:

En voor jezelf natuurlijk ook een dikke knuffel xxx

• 11 November 2011 - 14:59

Michelle Coenders:

Hoi Evelien,
    Wat een mooi verhaal weer! En wat een belevenis.. Pfff lijkt me erg mooi en interessant om mee te maken!
    Veel succes met afscheid nemen!!

XXXX

• 13 November 2011 - 17:46

Mario Knoops:

Beste Evelien,

Wat een enthousiasme straalt er van jouw verslaglegging af. Je praat er over alsof je er al lang woont. Kennelijk voel je je er erg op je gemak. Heel vormende ervaring en erg leuk met plenty goed eten!
    Dat is toch wel een ander beeld, dan ik op mijn netvlies heb bij zo'n land. Maar die armoede zien jullie natuurlijk ook!

Ook heel leuk om deze ervaring voor een gedeelte van de tijd met je ouders en zus te kunnen delen. Dit is een ervaring waar jullie over 20 jaar beslsit nog over praten!

Blijf er volop van genieten!

Doe ook de hartelijk groeten aan Jaco, Marjolein en Marloes.

Met vriendelijke groet.

Mario

• 14 November 2011 - 20:04

Marina:

Hi Evelien
    All that lekker eten, my god sounds like you should be fat as a house, but I bet youre not!! Great reading your news. I get the feeling that it might be difficult for you adjusting when you come home. I do know one thing though that this experience will stay in your memory for all time. We miss you here in holland, especially shaun. Hope you are able to say goodbye to your mum and dad without too many tears, but then you will be home soon. Have a great time travelling around, look forward to hearing all about it.
    Love Marina and Jan xx