Erg lang verhaal!! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu Erg lang verhaal!! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu

Erg lang verhaal!!

Door: evelienbongers

Blijf op de hoogte en volg Evelien

28 September 2011 | Filipijnen, Calinan

Hallo iedereen!

Pfoeh, moet ik toch weer even nadenken! Al weer even geleden voor ik er iets opgezet heb!! We hebben al 2 weken geen internet in het huisje en als ik naar het ziekenhuis ga heb ik mijn batterij nodig om te skype met het thuisfront ;).
Ik zal de leukste en belangrijkste dingen vertellen anders wordt het erg lang en ben al weer van alles vergeten!

Ik was gebleven bij de home for elderly.. Ik ben weer redelijk opgeknapt, ben wel nogal verkouden maar dat zijn we allemaal zal wel door de airco komen.
Woensdag avond moesten we naar het weeshuis. Waren maar 3uurtjes omdat de kinderen rond 5uur uit school komen. We hadden activiteiten voorbereid zoals ; stoelendans, een slinger maken met bloemen, Annemaria koekkoek. Dit was echt een super leuke avond! De kinderen deden allemaal mee en vonden het super! We hadden de kinderen gevraagd hun gevoel op de slinger te tekenen en daarna te vertellen. De meeste hadden een blij poppetje erop getekend dus dat was leuk om te zien.
De avond erna waren we weer bij het weeshuis. Het was weer super leuk! Flink gedanst met de kinderen en ze vonden onze aandacht ook wel erg leuk.
Alleen als ik daar later nog een keer stage wil lopen is dat wel lastig omdat het in de avonduren is en in het weekend.
Overdag hebben we lekker aan het zwembad gelegen.
Donderdag avond belde Shaun eindelijk na 2 weken!! :) Hij was klaar met zijn eerste bivak. Ben trots op ‘m !
Vrijdag gingen we kijken bij de rehab en de vrouwengevangenis. Bij de rehab was het een beetje vaag over wanneer je daar nou precies kwam te zitten. Volgens mij ook al als je 1x drugs had gebruikt. Maar het zag er wel allemaal heel interessant uit. We hebben een rondleiding gehad en een man liet zien hoe ze hun bed op moesten maken en kleren op moesten vouwen! Jezus wat een gedoe! Het bed moet helemaal recht gestreken worden met een liniaal en als dit niet goed was moest je 8uur naar dezelfde muur kijken of 1 hectare gras met een nagelschaartje knippen! Volgende week moet ik hier ook 4 dagen naartoe dus ik ben benieuwd!
Daarna gingen we naar de vrouwengevangenis. Allemaal hutjes die er van buiten leuk uit zien. Maar daar slapen ze met ongeveer 16 vrouwen op de grond. Toch zagen de vrouwen er best gelukkig uit. Ze hadden allemaal optredens gedaan voor ons, erg leuk om te zien! 2 vrouwen zaten hier voor moord, en zo’n 200 vrouwen voor drugs. We hadden met 1 vrouw gepraat die drugs had verkocht en die nu al 8 jaar op haar uitspraak aan het wachten was! Ook hier ga ik nog 4 dagen naar toe. Dan zal ik er meer over vertellen.

In het weekend hadden we onszelf getrakteerd op een nachtje in een resort! We hadden er even doorheen gezeten en vonden dit een prima plan. Lekker aan een mooi zwembad zodat we de hele dag bruin konden bakken. ’s Avonds waren we naar de boerderij geweest een Nederlands restaurant. Wat hadden we hier zin in!! We hoorde dat je er frikadellen kon eten. Dus wij hadden ons helemaal verheugd.. Helaas viel dit flink tegen!!! We kregen soort bockworsten en meelkroketten. Dus ik daarna aan die man vragen dit zijn toch geen frikadellen?? Maar ik kreeg een heel onzin verhaal dus ben er niet op in gegaan. Wel flink balen!! Maarja, daarna gingen we lekker stappen met een Nederlandse man een Canadese man en hun vriendinnen. Deze man hadden we bij het zwembad leren kennen. Al een oudere man maar met leuke meiden erbij! We zijn toen naar een club geweest waar we een VIP tafel hadden. Was erg gezellig alleen helaas niet echt een dansvloer.
De volgende dag weer heerlijk de hele dag aan het zwembad gelegen.

Maandag was ik jarig!! Jeeej, 19 alweer haha. We waren met z’n alle vrij. Ze hadden een superrr mooie taart voor me gekocht, cake en ijs. Hier hebben ze flink voor me gezongen, was heel lekker en gezellig! Die avond ervoor had ik nog cadeautjes gekregen!! Een hele leuke portemonnee van m’n huisgenoten en nog een sjaaltje van Miek en Elke! Echt super leuk!! Heb het dus goed gevierd. Nog bedankt voor de felicitaties!!
Dinsdag ben ik naar de DMC (davao medical centre) geweest. Hier komen de mensen uit de bergen. Ze wachten hier bijvoorbeeld op een operatie maar zijn dan toch dicht genoeg bij het ziekenhuis. Ik was samen met Elke en we moesten eerst meekijken bij de Social service. Ik dacht in het begin dat het wel interessant was. Hier komen mensen die niet genoeg geld hebben voor het ziekenhuis. Hier word dan gekeken hoeveel procent ze vergoed krijgen. Wij zaten dus mee te kijken maar alles was in het Filipijns en als we dingen vroegen begreep de vrouw ons niet echt. Na 1 iemand meegekeken te hebben moesten we op een bank gaan zitten om een heel boek door te lezen. We hadden het idee dat ze dit maar deed omdat we te moeilijke vragen stelde. Veel hebben we toen niet gedaan vooral flink geouwehoerd. Elke riep er af en toe wat medische termen doorheen uit het boek zodat het leek alsof we het erover hadden! Haha. Alle klokken staan hier flink voor dus onze tijd kwart over 11 hun tijd 12uur hadden we al pauze. Toen zijn we met 2 personeelsleden lekker bij de Mac gaan eten.
Na de lunch gingen we mee het ziekenhuis in om een ronde te doen bij de mensen uit de bergen. Best heftig om te zien hoe sommige met meerdere een bed delen. We zijn bij verschillende mensen geweest maar een kindje was echt erg zielig! Die was 5 maanden oud, woog 15 kilo en was heel erg dik. Zeg er een beetje uit als een Michelin poppetje. Ze kreeg allemaal uitslag door de hitte tussen de plooien. Daar deden ze watten tussen (!) dus zo werd het alleen maar erger. Elke gaf als tip om daar katoen tussen te doen. De volgende dag had ze dus ook katoen en zinkzalf gekocht.
De volgende dagen ben ik 2x bij de streetboys geweest samen met Tomas. We hadden al verhalen van de andere gehoord dus waren benieuwd!! We hadden voedselgevechten enz verwacht maar dit viel nog mee. We hadden met ze gebasketbald en wat spelletjes gedaan. Oh wat heb ik mijn ogen uitgekeken! De kinderen kijken schietfilms, ze gooien met stoelen, slaan elkaar en hebben totaal geen respect. Ik wist niet zo goed wat ik moest doen. Hier hebben we het ook over gehad met de begeleiding. Ze vertelde ook dat ze het moeilijk vinden om regels aan te schaffen omdat deze kinderen van de straat komen. Ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Dus als ze niet naar school willen blijven ze lekker thuis. De begeleiding vind dit ook moeilijk want als ze allemaal regels gaan bedenken zijn de kinderen zo weer de straat op want dat is natuurlijk toch nog net wat leuker dan. Maar toch vond ik het vreselijk om te zien. Er zitten hier kinderen van 8 t/m 15 jaar. Elk jong kind gaan toch liever tv kijken, vermaakt worden door Nederlandse studenten, met stoelen gooien en lekker vechten i.p.v. naar school? Erg lastig..
De tweede keer dat we er waren, waren de kinderen met begeleiding fikkie aant stoken. Om te bladeren op te ruimen. Dit was allemaal prima maar na een tijdje ging de begeleiding weg. De kinderen pakten slippers om aan te steken, plastic flessen etc. Hier waren we flink mee aan het rondzwaaien, ze letten goed op zichzelf maar niet op de omgeving. Ik snap ook écht niet waarom de begeleiding daar niet bij blijft.. Helaas kunnen de kinderen ook geen engels.

Zaterdag ben ik nog een dag naar de DMC geweest samen met Tomas. Dit keer hadden we weer een ronde gemaakt en gingen we daarna naar de eerste hulp. Er was net iemand nieuws vanuit de bergen gekomen. Deze vrouw was net bevallen en haar kindje was 18uur oud. Wat een klein drolleke! De baby kon niet zuigen, dus kon geen eten binnen krijgen.
Wat ik het ergste vond om te zien was dat de moeder die dus net bevallen was, geen bed kreeg, niet eens een stoel!!! Die vrouw was maar rond aan het strompelen bij haar baby. Ik vroeg dus aan onze begeleider waarom ze niet eens een stoel kon krijgen. Of dat ik er anders een in het huis mocht halen. Dit kon niet want dan was je heel erg lang bezig met die stoel naar binnen krijgen omdat dat niet zomaar mocht! Echt erg..

Die avond gingen we weer stappen. Waren eerst in een club geweest waar niet zoveel aan was maar we hadden het wel gezellig gemaakt. Lekker cocktails gedronken en Dionne deed alsof ze jarig was dus nog flink gezongen op het podium. De andere hadden nog flink shotjes gedronken maar uit ervaring doe ik hier maar niet aan mee ;).
Dit ging dus bij ‘een meisje uit de groep’ ook flink fout. Het eerste kotsje kwam er in de club al uit. Dus zijn we maar naar huis gegaan. In de taxi begon het al weer met overgeven.
We zijn 20x gestopt maar alsnog zat de hele taxi + raam onder. Wat hebben Elke en ik gelachen! Ze moest zo huilen en voelde zichzelf zo vies en was zó dronken! We hebben de taxi chauf ook flink wat fooi gegeven, samen met hem de taxi schoongemaakt en nog cola en chips met heb gedronken en gegeten. Hij vond het niet zo erg. Toen hebben we haar nog maar even gedouched en lekker onder de wol gestopt!
Zondag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn eventjes gaan zwemmen. ’s Avonds hebben Miek, Elke en ik onszelf weer getrakteerd op de bonte koe! Heeerlijk! Een hele aardige Nederlandse man als eigenaar. We hebben uiteindelijk nog 15 bitterballen mee naar huis genomen om lekker op te warmen in het oventje en op te eten als we het weer even gehad hebben met de rijst;).

Maandag weer een dagje bij de streetboys. Ze hebben hier een hele bakkerij en Tomas en ik hadden samen met de straatjongens koekjes gebakken.
Dinsdag waren Miek en ik vrij, hebben we lekker uitgeslapen. En onze taak uitgevoerd (water halen). We hebben een taken lijstje gemaakt wie wat elke week moet doen zodat het een beetje schoon blijft. Hierbij hoort; Water halen, vegen, afval zakken verschonen en de wc poetsen. Na het water halen zijn we naar Davao gegaan naar een heeeeerlijke spa. We mochten ons eerst lekker warm douche ( JAAA eindelijk weer even een warme douche!! ) Een warme douche is in Nederland heel normaal. Maar oh wat ben ik nu blij als ik een warme douche heb. Daarna kregen we een uur lang een massage, echt heerlijk dat had ik even nodig. Alleen op het einde was het een beetje raar, gingen ze je ineens met hun knieën omhoog tillen. Ik keek toen ook even naar Miek en kon mijn lach bijna niet inhouden.
Daarna hadden we gevraagd of we nog even konden douche en dat kon! Heerlijk! En omgerekend was dit ongeveer 6/7euro. Dus ja genieten kun je hier wel!! Daarna hebben we lekker een pizza gegeten.
Vandaag ben ik weer naar de streetboys geweest. Ze vroegen ons of we weer koekjes wilde bakken. Dit wilde we graag want we verveelde ons erg! Er waren 2 kindjes thuis maar die waren allebei ziek. Ze vroegen ons om 200 (!) koekjes te bakken. Daar hebben we er toch maar 100 van gemaakt. Maarja dan hadden we iets te doen!

Dit was mijn verhaal weer, ben nog een hoop vergeten en anders word het verhaal ook veel te lang!! De volgende keer probeer ik het weer in 1 week te doen. Wat fijner voor mezelf en voor jullie natuurlijk.
Mam, ik zet het hier maar even op omdat ik het bijna vergeten was. Alvast gefeliciteeeerd!!!! Mama is vrijdag 30september jarig( leuk he mam nu iedereen het weet:) )

Dikke kus uit de zonnige, warme en zweterige filipijnen!!
( en ohja, Manilla is nog ongeveer 2 uur vliegen dus nee ik heb niks van de Tyfoon gevoeld ;) )

  • 28 September 2011 - 13:23

    Mama:

    hoi liene,
    bedankt voor je felictatie..het is hier erg mooi weer, dus zitten met de verjaardag buiten.
    ik schrok vanmorgen toen ik in de krant las over die tyfoon. Gelukkig ver genoeg van jullie vandaan.
    tot horens.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx mams

  • 28 September 2011 - 13:58

    Anouk:

    Leuk om weer een verslag te lezen. Wilde eigenlijk verslagje typen maar dat zou niet zo gepast zijn haha.. Erg leuk dat je per dag beschrijft. En ohh.. Bonker!! Die foto's.. Zo leuk en lief allemaal.. Hoop echt dat je veel voor die mensen kunt doen. En moeder van Evelien, alvast gefeliciteerd natuurlijk!

    Liefs!!

  • 28 September 2011 - 14:08

    Papa:

    Hallo Eefje.

    Wat een leuk verhaal. je moet schrijfster worden!! Morgen is het alweer 4 weken geleden dat je vertrokken bent. wat vliegt de tijd.
    Leuk overigens die foto' s! Moet je zeker vaker plaatsen. Tot horens op skype of telly.

    Groet xxxxxxxxxxxxxxxxPapa

  • 28 September 2011 - 14:29

    Marina:

    Hi Evelien
    Just about half way through the story. The weather here is just too nice to sit inside on the computer!
    Sounds all very interesting and I am sure you are having a ball!! We are also very proud of our Shaun. Pity you werent there at the ouderen dag, for me it was quite emotional but also a lovely day. Looking forward to the end of the amjo when we can go and see him in his blue uniform!
    Heard there was a typhoon around Manilla and floods. Were you OK?
    I am off to England Monday but back Friday (short and sweet). Well Evelien see you in 75 days or so.
    Carry on the good work - the kids look like they love you. xx marina

  • 28 September 2011 - 15:05

    Feija:

    Oh wat ben ik trots op jullie met de creatieve activiteiten (Maria koekoek, stoelendans, slingers maken, etc.)!

    We missen jullie wel op school hoor...

  • 28 September 2011 - 15:32

    Kitty:

    Oh Evelien echt super om te lezen allemaal! En wat een lieve foto;p We moeten snel even gaan skypen, want dat heb ik op mijn laptop geinstaleerd! Dus tot Skyps!! Liefsssss

  • 28 September 2011 - 15:33

    Iris:

    Ohhhhh wat leuk allemaal! En zo gaaf om allemaal mee te maken! En die foto's zijn echt super leuk, die met dat omatjeeee aaahhh! haha
    Dikke kusssssssssss!!

  • 28 September 2011 - 16:15

    Lieke:

    Lieve evel!!
    Wat leuk om jou verhaaltjes te lezen en die foto's heel erg leuk om te zien wil meer foto's zien hihi...tot je volgende verhaaltje!! Heel veel succes/plezier.
    Dikke kus xxx

  • 28 September 2011 - 18:08

    Margot:

    Toch wel een fijn gevoel, dat jullie zo goed voor Miek hebben gezorgd. Jullie hebben er maar werk mee gehad.

  • 02 Oktober 2011 - 19:46

    Laura S:

    heey evelien!

    Als eerste: GEFELICITEERD!! Ik las al dat je daar je verjaardag goed hebt gevierd;)
    Wat is het weer leuk om je verslag te lezen, ik ben echt jaloers op je!:) Wel goed om te lezen dat je ook daar flink kan stappen:P haha Leuke foto trouwens! Nog veel plezier daar en ben benieuwd naar je volgend verslag!

    Groetjes! x

  • 03 Oktober 2011 - 11:47

    Hellen:

    Hallo Evelien,

    Leuke verslagen, ik herken tot nu toe nog alles! En zo te horen hebben jullie het erg naar je zin en genieten jullie er echt van moet je ook echt doen want voor je het weet zit je weer in dat 'saaie' Nederland!! Hahaha ben wel een beetje jaloers hoor als ik die leuke verhalen lees! Nou fijne tijd nog.

    Liefs Hellen

  • 05 Oktober 2011 - 16:02

    Ina:

    Ha Evelien,
    nog van harte, wel wat laat, maar zeer gemeend. Fijn dat je weer beter bent.
    Wat een indrukken zeg, gelukkig hebben jullie ook tijd voor ontspanning.
    Geef goed aan wat je kunt en verwacht in de diverse centra.
    veel plezier, grt,
    ina

  • 11 Oktober 2011 - 15:42

    Lia:

    Hoi Lieve Lientje

    Zo te lezen verveel je jezelf niet en gaat de tijd erg snel voor jou daar. Nog ff en jou ouders en zus komen naar jou toe. Willen bij ons 2 koffers lenen (met inhoud, en dat ben ik, niet verder vertellen) en nemen de malarone voor jou mee.
    Het is wel afwisselend het "werk"wat je daar doet.
    Niet teveel geld uitgeven aan drankjes hé.
    Geniet nog maar van het mooie weer, want hier is het niks.

    Groetjes Lia, ook van de rest van de familie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Calinan

Stage naar de filipijnen

Recente Reisverslagen:

16 November 2011

Bye bye Calinan.....

09 November 2011

Only 8 days to go...

27 Oktober 2011

Nog maar 3 weken in Calinan!

12 Oktober 2011

Hele week & een géweldig weekend

28 September 2011

Erg lang verhaal!!
Evelien

1 september vertrek ik voor 3,5maand naar de Filipijnen voor stage.

Actief sinds 22 Juli 2011
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 17626

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 14 Mei 2014

Rondreis Zuid-Oost Azië

01 September 2011 - 12 December 2011

Stage naar de filipijnen

Landen bezocht: