Eerste week - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evelien Bongers - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: evelienbongers

Blijf op de hoogte en volg Evelien

13 September 2011 | Filipijnen, Calinan

Hallo iedereen!

Eerst wil ik even iedereen bedanken voor de leuke berichtjes! Word ik echt vrolijk van.

Ik zal verder gaan waar ik was gebleven.
Dinsdag waren we vrij. Zijn toen naar een hele grote shoppingmall gegaan en flink geshopt! Dit is ook gewoon luxe en de prijzen schelen niet heel veel met in Nederland. Toch heb ik het een en ander gekocht. Daarna zijn we met zn alle uit eten geweest.

Woensdag gingen we naar de home for elderly. Wat waren we enthousiast! Allemaal leuke huisjes waar de bejaarden in sliepen, iedereen moest lachen en was vrolijk!
Daarna zijn we naar de Philipean Eagle geweest. Dit was een soort dierentuin met de grootste roofvogel van de Filipijnen. Ik heb zelfs een slang vast gehouden (knap heee ;))
Daarna gingen we langs een kamp waar het zoontje van Mam Helen zat. Wat een invasie aan kinderen! Echt niett normaal, iedereen rende achter ons aan omdat we blank zijn. Voelde me echt een attractie!
Toen we terug kwamen hadden ze een soort welkomsfeestje en verjaardagsfeestje. Tomas was jarig dus er stond héél veel eten ( daar houden ze hier nou eenmaal van.. ) en een taart. Op de muur hing welcome students met onze namen en happy birthday tomas. Hier hebben we goed gegeten. Dit was rond een uur of 4 en ze verwachten dat wij dan om 6uur weer kwamen eten! Dus wij zeiden maar alvast nou vanavond komen we niet eten!
Toen we daar weer weg waren zijn we naar het weeshuis gegaan. Dit had best wat indruk op me achtergelaten. Alle kinderen zongen voor ons. Je gaat dan gewoon nadenken wat er allemaal achter die kinderen schuilt.
Dit was een lange vermoeiende dag!

Donderdag gingen we naar het ziekenhuis in Davao. Nou daar hoef ik nooit meer terug. Wat ziet dat er erg uit.. Gewoon een grote zaal met allemaal mensen. Wij kwamen langslopen en haalde een dokter gewoon zonder verdoving en waar iedereen bij was pinnen uit iemand been. Erg heftig ik wilde hier zo snel mogelijk weg.
Daarna gingen we naar de abused girls. We kregen een film te zien dit was erg interessant daar vertelde ze in dat deze meisjes allemaal een achtergrond hebben variërend van verkracht, lichamelijk of geestelijk mishandeld enz. Deze meisjes hadden eerst voor ons gezongen en gingen toen weer naar hun klas. Want hun blijven volgens mij ongeveer 7 maanden in zo'n instelling en gaan daar niet uit. Hier heb ik ook mijn twijfels over of dat goed is mrja..
Daarna ging er nog een vrouw uitleggen, hier konden we bijna niks van verstaan en daardoor viel ik bijna in slaap..
Wat waren we blij toen we thuis waren!!! Al die indrukken..

Vrijdag zijn we naar de streetboys gegaan. Er waren maar een paar jongens thuis. Hier hebben we hele fijne uitleg gekregen. Deze jongens hebben of geen ouders meer, ze zijn soms mishandeld, ze zijn drugs of alcohol verslaafd en heel veel jongens snuiven lijm. Deze jongens worden soms van de straat gehaald of ze komen zelf. Ze mogen ook weer weggaan wanneer ze willen en terug komen. Ze proberen natuurlijk wel te stimuleren om daar te blijven.
Daarna zijn we naar de ambassade geweest om ons visum te verlengen. Vreselijk hoe lang dit duurde!! pff.. Maaaar het is gelukt!!
's Avonds zijn we met wat personeel van het ziekenhuis was gaan drinken. We hadden op een terrasje gezeten en wat gekletst zo leer je elkaar toch beter kennen. We wouden eigenlijk nog aan dansen ergens toen Dr. Robilio smste ofdat wij nog wat kwamen drinken bij zijn restaurant. Dit hebben we gedaan. Was ook wel gezellig maar na een tijdje wilden wij erg graag naar huis! Waren zo moe van de hele week.

Zaterdag hebben we heerlijk lang uitgeslapen en zijn we even naar Calinan gegaan om wat boodschappen te halen. Ik begin me nu al te ergeren aan dat je hier blank bent. Iedereen zwaait naar je, kijkt je aan, en in de winkel staan er meteen 3 mensen om je heen ; Hiii mamm, Can i help you mamm ?? Mja dan doen we maar net of we ze niet horen! We zijn daarna gaan zwemmen maar dit zwembad viel tegen. Dit was ook maar voor een uurtje. Toen kwam Elke met het prachtidee om naar de Bonte koe te gaan om te eten! Een nederlands restaurant!!! Elke, Miek en ik gingen daar met zijn 3e naar toe. We hebben tomatensoep op, bitterballen, stokbrood, inktvisringen enz. Heeeeerlijk! Wat hebben wij genoten. Daarna hebben we nog bij een barretje waterpijp gerookt. Heerlijke avond gehad. Omdat we zoveel eten overhadden hebben we een zakje gevraagd om het eten aan de straatkinderen te geven. Deze zagen we niet dus hebben we het aan de taxi chauffeur gegeven. Die heeft ons wel 3x bedankt!

Zondag vroege we waar een strand in de buurt was. Hier hadden ze ons heengebracht maar dat viel tegen. Gelukkig was daarbij een zwembad waar elke miek en ik de hele middag gelegen en gezwommen hebben. Flink verkleurd en flink genoten!!

Gisteren (maandag) hebben we onze eerste stage dag gehad. Miek, Elke en ik moesten naar de home for elderly hier hadden we erg veel zin in! Helaas viel dit flink tegen. voor de middag en na de middag kwamen er 2 busjes vol verpleegkundige studenten uit Davao aan. Deze lopen met zijn alle tegelijk stage. Zodat er ongeveer 3 mensen op een bejaarde heen stonden. Wij verveelde ons dus te pletter. Ik had nog heel lang met een vrouw gepraat die heel lief was. Dit vind ik leuk en geeft me voldoening! Maar als je dat maar 1x op een dag kan valt dat wel tegen. En helaas blijven deze studenten t/m januari. 's avonds zaten we met zn alle flink in een dip. Ik kijk tegen het eten op, ( nu al ..) Rijst met kip.. en als ik er eet valt het wel mee en is het wel lekker.. Maar het is gewoon nog steeds wennen!!
We slepen elkaar er wel doorheen...

Vandaag moest ik eigenlijk nog een dag naar de home for elderly maar ben ziek! Heb slecht geslapen vanacht en niet goed.. Dus heb besloten om thuis te blijven.. Hoop dat het morgen beter gaat!!


Morgen en overmorgen moeten we naar het weeshuis.. Hopen dat dit beter bevalt!!

Sorry voor het lange verhaal en soms kromme zinnen. Anders word het nog langer!!
Dikke kusxxxx

  • 13 September 2011 - 06:41

    Papa:

    Hoi Evelien.

    Gisteren op skype heb je je ervaringen al met ons gedeeld. Vervelend dat je nu niet lekker bent.
    Wat een indrukken doe je op. Hou je dagboek maar goed bij om alles op een rijtje te kunnen houden. Vandaag zullen we de leverpastei en de Bifi-worstjes opsturen. (Is lekker bij de rijst!) Tot skypes. Groetjes en een dikke pakkerd XXX Luv je. Paps


  • 13 September 2011 - 07:02

    Anouk:

    Lieve evel,

    Ik vind het leuk dat ik je nog regelmatig kan spreken op facebook! Zo lijkt het dat je minder ver weg bent. Leuk dat je ouders eten op gaan sturen. Je verlangt er vast nu al naar!! Gister hebben wij afscheid genomen van Babs en Manon.. Ik wil ook weg uit Nederland!! Erg leuk om nu dit verhaal weer te lezen. Van heel veel mensen zoek ik het nooit te lezen, maar de jouwe wel!! Haha goed geschreven dus ;p Nou veel beterschap en rust maar even lekker uit op bedje. Liefs Anouk

  • 13 September 2011 - 07:06

    Anita Jacobs:

    Hoi Evelien, wat doe jij in korte tijd veel ervaringen op, dat is wel even wat anders dan het dagelijkse leven in Zeeland (en Dinther), overweldigend lijkt me!!
    Geniet ervan!!

    ps. stoere foto met die slang :)


  • 13 September 2011 - 07:13

    Iris:

    Haaa schattie!
    Echt superrr leuk om allemaal te lezen. oohhh en al die mensen en die indrukken wel heel gaaf! Ik had je nog gesmst, maar heb ook echt geen idee hoelaat het daar is! Ik wil je snel spreken op facebook om alles in detail te horen!
    Beterschap he!
    Kus, Iris

  • 13 September 2011 - 07:47

    Marloes:

    Hoiiiiiiii Evel Knevel!!
    Ohhh zieligje, ben je ziekkkk!
    Zielige jij! Ik heb gisteren even met mama uitgerekend dat het nog maar 47 dagen duurt voordat wij er zijn! JEUHEUUJJ! Super leuk! Ik zal Skype aan laten staan, als je gezellig met je lieve sis wilt skypen kun je bellen!

    Miss joeee!! xxxxx

  • 14 September 2011 - 09:49

    Brechje En Kaat:

    Wauw!! mam en ik zitten nu samen voor de computer en we vinden dit heerlijk om te lezen! al die ervaringen die je aan het op doen bent..super meid!! wist wel dat je dat kon!! Ik heb gister ook ffkes met jullie mam gebeld ik moest ophangen omdat ik moest trainen anders hadden we nog langer gekletst haha maar heb afgesproken dat ik een keertje bij jullie thuis kom om te skypen! goed idee he..Hier gaat het allemaal zn gangetje.. begin je wel al te missen! maaar ik ga paulien en feija ook overhalen om een keer onder SLB te gaan skypen haha..jammer dat je je maandag wat minder voelde maar goed uitrusten en goed eten van die kip met rijst haha en nogmaals heel veel succes met alles..heel veel liefs!

  • 16 September 2011 - 16:21

    Tante Jose Hahaha:

    Hoi Evelien, jeetje wat een mooi, indrukwekkend en leuk verhaal. Hopelijk ben je alweer beter??!! Ja ik neem het petje voor jullie af, want ik kan me voorstellen dat je ook nare dingen ziet. Maar die mensen weten niet beter.Ik ben vandaag naar Shaun geweest op de basis KEIVET. Ik heb echt genoten. Bij thuiskomst zie ik dat ik 65 foto's heb gemaakt hahaha maar wel leuk. Ik vind het erg fijn dat we op de hoogte blijven van je. Heel veel liefs en een heeeeeele dikke kus. En hou je taai allemaal!!! Doeiiiiiii

  • 16 September 2011 - 16:57

    Atie:

    Hoi Evelien ik hoop dat het in het weeshuis leuker was en dat je weer beter bent. Geniet maar van het lekkere weer hier regent het
    en het is ook maar koud. Nog veel plezier.
    Groetjes uit Schaijk

  • 18 September 2011 - 17:32

    Papa:

    Hoi Eefje.
    Op het moment dat ik dit berichtje schrijf slaap je denk ik. Proficiat met je 19 e verjaardag!! Kleine meisjes worden groot!! Ik hoop en ga ervan uit dat je daar een leuke verjaardag zult hebben. In de Samal house op het bounty resort vieren we jouw verjaardag nog wel een keer!!!!!!
    Proficiat. Luv je. XXXXXXX papa

  • 19 September 2011 - 06:56

    Tante Jose:

    Goeiemorgen bij ons lieve Evelien.

    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!! Ik wens je nog heel veel liefde geluk en gezondheid toe.
    En ik hoop dat je vandaag nog een hele mooie dag hebt. HEEL VEEL LIEFS EN EEN HEEEEEELE DIKKE KUS voor je.
    Tot gauw schrijfs xxxxxxxxxxxxx

  • 19 September 2011 - 09:01

    Francine:

    Proficiat met je verjaardag!!!!!

    PROOST!!
    Fijne dag, wij denken aan jou.

    gisteren Zeelandse BBQ gehad mmmm lekker, maar wel veel regen.

    groet en kus.

  • 19 September 2011 - 11:45

    Mama:

    hoi lieverd,
    proficiat met je verjaardag, wij hebben al slingers gehangen en taart gegeten, ik hoop jij ook??
    hoop je straks nog te spreken.
    veeeeeeel liefs,xxxxx
    mams

  • 19 September 2011 - 16:15

    Anne-Marie:

    Dag lieve jarige,
    Van harte gefeliciteerd met je 19e verjaardag! Maak er wat moois van he?
    Wij zullen vandaag op je proosten en lezen je prachtige verhalen. Leuk hoor.
    Geniet van de periode daar, hopenlijk met lekker warm weer, hier is het koud, herfstig aan het worden!
    Lieve groet ook van Hans,
    Anne-Marie

  • 19 September 2011 - 16:45

    Atie:

    Hoi Evelien, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, ook namens Ed, Erik, Evy, Maarten, Marielle en Mila.
    Maak er een leuke dag van,

    Groetjes uit Schaijk

  • 19 September 2011 - 18:55

    Lia:

    Hoi Lieve Lientje

    Er is er een jarig, hoera, hoera!!!
    Is het een beetje gezellie in Verweggistan??
    Hebben ze voor jou gezongen?
    Waar loop je nu stage?
    Je bent in ieder geval goed bezig met het bijhouden van jou site. Pakken vanavond een borreltje op jou verjaardag.
    Liefs, Joost, Dirk, MarieClaire en Lia

  • 19 September 2011 - 19:00

    Fam. Kusters:

    Hallo Evelien,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We volgen je reisverslag
    op de voet. Erg indrukwekkend.
    Geniet van al wat je meemaakt en veel succes de komende tijd. Groetjes van Bert en Jet, Suzan en Bart. En natuurlijk ook van Manon vanuit Spanje.

  • 20 September 2011 - 08:18

    Evelien:

    Iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties!! Ik heb een heeeele grote taart gekregen van mijn begeleiders en wat kadotjes van mijn huisgenoten!
    Heb een goede verjaardag gehad dus;)
    Maar daar zal ik nog wel op in gaan in mijn volgende verslag.

    Dikke kus uit het warme en nu regenachtige Calinan

  • 20 September 2011 - 10:49

    Petra:

    he die Evelien
    nog van hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    wel een dag te laat maar ja beter laat dan nooit.
    leuk om zo op de hoogte te blijven van je grote avontuur.
    groetjes van ons allen

  • 20 September 2011 - 20:56

    Rosalie:

    Hallo meisje,
    zo wat is dit toch intressant om te lezen. Wat fijn dat je het naar je zin hebt, en wat jammer dat er sommige dingen tegen vallen. Dat hou je toch wel. Wat fijn dat je daar met Miek en Elke bent zodat je daar niet alleen bent, en elkaar toch kunnen helpen als het even niet gaat. Ik ben benieuwd naar alle verhalen! Geniet er van. Xxxxliefs Rosalie

  • 20 September 2011 - 20:57

    Rosalie:

    Zag nu pas dat je jarig was, dus bij deze GEFELICITEEEEEEERD!

    xxxxxxx

  • 26 September 2011 - 18:53

    Laura S:

    Hoi evelien,

    Zo te horen heb je alweer veel gezien en meegemaakt daar! Klinkt allemaal erg goed, behalve dat ziekenhuis en al die rijst met kip dan;) Ik hoop dat je alweer beter bent en weer kunt genieten van het mooie land daar;) Ik ben benieuwd naar je volgend verslag!

    Veel plezier nog! x laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Calinan

Stage naar de filipijnen

Recente Reisverslagen:

16 November 2011

Bye bye Calinan.....

09 November 2011

Only 8 days to go...

27 Oktober 2011

Nog maar 3 weken in Calinan!

12 Oktober 2011

Hele week & een géweldig weekend

28 September 2011

Erg lang verhaal!!
Evelien

1 september vertrek ik voor 3,5maand naar de Filipijnen voor stage.

Actief sinds 22 Juli 2011
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 17622

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 14 Mei 2014

Rondreis Zuid-Oost Azië

01 September 2011 - 12 December 2011

Stage naar de filipijnen

Landen bezocht: